Visst röstar du?

Lite mörkrädd blir man när nyhetsankaret på tv säger att drygt 45% av svenska röstberättigade inte vet om att det är val till EU-parlamentet den 7:e Juni! Just därför tänkte jag promota det lite i min blogg.

Jag tycker absolut att alla borde rösta. Visst kan jag respektera de som inte vill rösta, men då tycker jag att de inte har någon som helst rätt att klaga på samhället eftersom att de aldrig sagt sin mening. Alltså inte klaga på skolsystemet, skatterna, vården, arbetspolitiken och så vidare - som faktiskt berör oss alla.

Visst kan det vara ganska svårt att veta vad man ska rösta på om man inte är så insatt - särskillt i EU-frågor. Men, som jag ser det är det viktigare att rösta på ett parti som man tycker verkar vettigt, utan att vara insatt, än att inte rösta.

Det som händer när vi får ett lågt valdeltagande är att de små extrema partierna, som har trogna väljare, får överproportioneligt många röster. Detta leder till att partier som t ex Sverigedemokraterna får fler mandat och mer att säga till om i EU-parlamentet.

Så även om du står och väger mellan olika partier och inte riktigt kan bestämma dig, precis som jag; gå och rösta ändå! Det kan vara ganska svårt som ung att veta vilket parti som står i linje med dina åsikter, men troligtvis finns det inget parti som tycker precis som du i alla frågor. Det gäller att hitta det parti som står närmast dig, eller... det parti som är minst dåligt.



På både DN och Aftonbladets hemsidor kan du svara på frågor i ett test
och se vilket parti dina värderingar ligger närmast.

Läs även vad andra bloggare skriver om ,

Kommentarer
Postat av: Markus Gisslén

MARIT PAULSEN!!! Men viktigast är att alla utnyttjar sin RÄTT att rösta - vet du inte vad du vill rösta på så gå och rösta blankt!!!



Bra inlägg!

2009-06-02 @ 00:29:15
URL: http://markusgisslen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0