Kyoto ar vart ett besok!

Planerar du att aka till Japan nan gang sa rekomenderar jag verkligen ett besok i Kyoto. Det ar en fin och gastvanlig stad fylld av kultur och sevardheter med god mat och ett bra transportsystem.

Pa nastan 1,5 miljoner invanare bjuder Kyoto pa 1850 tempel (1600 tempel, 250 shrines), 60 japanska tradgardar, 24 museum och tva slott. Idag har jag och pappa gatt en guidad tur "walk in Kyoto, talk in English" med en gammal japansk man som kallar sig "Johnnie Hillwalker'. Var en spannande tur in i "riktiga" japan, pa bakgator och tempel som inga turister hittar till i vanliga fall. "Johnnie" var kanske den roligaste gubben jag sett pa lange, och turen var verkligen vart varenda yen.

Johnnie Hillwalker says.. "We imported the Buddha from China because the gods in shinto (Japans ursprungsreligion) only pay attention to living people - they don't like dead people. So we imported Buddha to take care of us when we die. As you can see this temple has paitings in gold, just like it is in paradise. Gold is very nice. Also there is half naked ladies painted on the ceiling, just like it is in paradise. That is also very nice."

Kommentarer
Postat av: Marika

Ja det verkar så :)

Är det farligt dyrt där då?

2009-03-02 @ 20:27:02
URL: http://tankarsomsatelliter.blogg.se/
Postat av: emelie

Jag vill oxå vara i Japan! Igår hade vi snöstorm...



Och nej, definitivt inte lösenordsskyddad ;P

www.emii.blogg.se

2009-03-03 @ 12:11:47
URL: http://emii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0