EU-valet.

Sushin var inte alls särskillt god... riset var gammalt! Och, jag måste erkänna att jag fick lite flashbacks till det extrema sushi-intaget med Toshie när jag var i Japan. Det var för mycket rå fisk på en och samma gång!


Hur som haver har kvällen spenderats mestadels med att titta på valvakan på svt. Väldigt tråkigt att valdeltagandet är så lågt som 42-43 % måste jag säga. Ännu tråkigare att det sägs att det är den yngre generationen som inte går och röstar. För besluten som fattas idag kommer att gälla imorgon! Det är ju vi som borde bry oss allra mest och forma samhället till det vi vill leva resten av våra liv i.

Piratpartiet fick 7,1 % av rösterna. Ni kanske tror att jag hatar dessa uppstickare pga detta inlägg, men jag tycker faktiskt att deras framgång bevisar att folket kan påverka och att det inte är omöjligt att förändra och stjäla röster från de större partierna. De visar att demokratin fungerar och att det är meningsfullt att rösta! Men däremot tycker jag det är synd när små uppstickarpartier får så stor andel röster bara för att de har så trogna anhängare och valdeltagandet i övrigt är lågt.

Annars då? Kul att miljöpartiet kammade hem så många röster! Även om jag inte röstade på dem så tror jag att de behövs som en drivkraft för miljöfrågorna. Tråkigt, däremot, att Sverigedemokraterna hamnar på 3,3 % och börjar komma otrevligt nära 4 % spärren.

Här kan ni se det slutgiltiga valreslutatet.

Nu är det sovdags! Måste vara pigg för att kunna insupa lite krigshistoria i Sävar imorgon!


Läs vad andra bloggare skriver om ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0